Sztuka negocjowania - 13 sposobów na wynegocjowanie lepszych warunków - Finanse Młodych
businessPunktem wyjścia wszelkich negocjacji jest tzw. konflikt interesów, a punktem końcowym jest zgoda i porozumienie. Negocjowanie warunków umowy jest prawem klienta i coraz rzadziej odbierane jest jako coś negatywnego. Wręcz przeciwnie! Osoby, które podejmują się negocjacji postrzega się jako osoby dbające o swoje sprawy oraz pewne siebie. W jaki sposób wynegocjować jak najlepsze warunki? Poniżej znajdziecie kilkanaście przydatnych podpowiedzi.

Szczęśliwa trzynastka – jak się przygotować i jak negocjować

  1. Przegląd już podpisanych umów i abonamentów. Sprawdzamy m.in. kiedy mijają terminy oraz kiedy była ostatnia aktualizacja tabeli opłat.
  2. Porównanie warunków naszych umów z obecnymi ofertami na rynku.
  3. Nie zaczynamy napastliwie i agresywnie.
  4. Dobre przygotowanie. Spotkanie z usługodawcą planujemy w kalendarzu tak, aby mieć margines czasu i nie spieszyć się. Zbieramy oferty obecne na rynku, porównujemy, wybieramy, zaznaczamy tę najkorzystniejszą i podczas rozmowy z usługodawcą przedstawiamy mu konkretne informacje.
  5. Bieżące zapisywanie minusów i przewinień usługodawcy. Przekazujemy mu te informacje rzeczowo i spokojnie żądamy obniżenia ceny lub innej formy rekompensaty. Jeśli to nie zadziała – punkt 6.
  6. Pismo o rozwiązaniu umowy – skuteczny, choć skrajny i drastyczny sposób. Reakcje usługodawców zazwyczaj są natychmiastowe: szybka i sprawna oferta na znacznie lepszych i kuszących warunkach. Czasami stawianie sprawy na ostrzu noża przynosi najlepsze efekty.
  7. Nie okazujemy emocji. Nie pokazujemy entuzjazmu do danej oferty – zamiast na zaletach, skupmy się na jej wadach.
  8. Pewność siebie i blef. To usługodawca jako pierwszy ma wysunąć swoją propozycję.
    Nie dajmy się też wciągnąć w psychologiczno – marketingową grę w postaci podchwytliwych pytań, a jeśli musimy jakoś zareagować, to np.: z nieprzekonaną miną wzruszamy ramionami lub odpowiadamy używając zaprzeczenia („Nie jestem przekonany”, „Jakoś mi się nie wydaje”). Można też posunąć się do niegroźnego blefu i zasugerować, że jakiś czas temu konkurencyjna firma zaproponowała nam dokładnie takie same warunki za połowę ceny i patrząc w oczy rozmówcy spokojnie czekamy na jego reakcję.
  9. Milczenie jest złotem! Spokojne milcząc trzyma się rozmówcę w niepewności i jest to dla niego sygnał, że propozycja jest nie do przyjęcia. Prawdopodobnie więc, bez żadnych nacisków z naszej strony, zweryfikuje on swoje stanowisko i przedstawi korzystniejsze warunki.
  10. Nie godzimy się na warunki pierwszej przedstawionej oferty – dla zasady.
  11. Kontakt osobisty. Rozmowa w cztery oczy jest zawsze bardziej zobowiązująca.
  12. Potęga social media. Uwaga, sugestia lub pytanie zadane w komentarzu na profilu danej firmy nie pozostaną bez odpowiedzi – firmy zdają sobie sprawę, jak ogromny wpływ na ich wizerunek ma komunikacja w mediach społecznościowych.
  13. Kultura, spokój i opanowanie. Nie atakujmy rozmówcy, unikajmy agresji słownej i wywierania nacisku.
Category : Bez kategorii

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *