Gdy słyszymy słowa krytyki czujemy się gorsi, wiemy, że nie sprostaliśmy oczekiwaniom innych. Chcielibyśmy zawsze być najlepsi i robić wszystko doskonale, ale tak się niestety nie da. Dlatego też pojawiają się kryzysy i gorsze momenty w naszym życiu, z którymi nie każdy potrafi sobie poradzić. Zobacz, jak reagować na krytykę i kryzysy

Poskrom emocje

Najczęściej na krytykę reagujemy bardzo silnymi emocjami. Denerwujemy się, że ktoś zwrócił nam uwagę. Bycie krytykowanym nie jest miłym doświadczeniem i stąd taka reakcja na niepochlebne słowa. Oburzenie i złość to zazwyczaj pierwsza reakcja na krytykę, ale to od nas samych zależy jak rozwiniemy tę sytuację.

Oczywiście mamy dwa wyjścia, pieklić się dalej i uzewnętrzniać nasze niezadowolenie lub podejść do sprawy bardziej racjonalnie. Postarać się wyciszyć, uspokoić i spróbować obiektywnie ocenić sytuację.

Zimna kalkulacja

Warto zastanowić się, skąd wynika ta krytyka, czy jest ona uzasadniona, czy przypadkiem oceniająca nas osoba nie ma racji. Najlepiej przeanalizować całą sytuację na chłodno, bez emocji.

Nie zawsze krytykująca nas osoba potrafi zrobić to w konstruktywny sposób, który sprawia, że nie czujemy się gorsi, beznadziejni, ale chcemy się zmienić, poprawić i wyciągnąć wnioski na przyszłość.

Warto jednak bardzo obiektywnie zastanowić się nad słowami krytyki skierowanymi w naszym kierunku. Czy rzeczywiście jestem taki jak oceniła mnie ta osoba, czy miała podstawy by tak uważać, czy moje zachowanie było bez zastrzeżeń i w końcu… czy zasłużyłem na te słowa krytyki. Jeśli przynajmniej na jedno z tych pytań odpowiesz „tak”, to nie masz powodów do złości, powinieneś raczej być wdzięczny, że ktoś zwrócił ci uwagę i dzięki temu możesz poprawić złe nawyki, zmienić negatywne cechy i stać się lepszym człowiekiem.

Reakcja na kryzys

Z kryzysami małymi i większymi spotykamy się każdego dnia i nie ma chyba osoby, która mogłaby powiedzieć, że temat kryzysów jej nie dotyczy. Tam gdzie są emocje, uczucia, zaangażowanie tam zdarzają się również kryzysy. Ich przyczyn może być bardzo dużo, jednak reakcja na ich obecność najczęściej jest podobna i towarzyszy jej szereg negatywnych emocji, jak:

  • gniew
  • niezadowolenie
  • stres
  • smutek
  • rozpacz
  • lek, obawa
  • strach.

Pierwsza reakcja na kryzys jest z reguły przesadzona, co jest skutkiem bardzo silnych emocji. Z czasem jednak zauważamy, ze potrafimy w tym kryzysie funkcjonować, a nawet staramy się go zwalczyć. Często nawet nie zdajemy sobie sprawy jacy jesteśmy silni.

Każdy pokonany kryzys sprawia, że stajemy się silniejsi

Jak mówi przysłowie „nie ma tego złego, co by na dobre nie wyszło”. Z kryzysami jest podobnie, potrafią nas przygnębić i chwilowo przerazić, jednak każdy przezwyciężony kryzys sprawia, że jesteśmy silniejsi i jeszcze mocniej wierzymy w siebie. Każdą następną przeszkodę, która pojawi się na naszej drodze przezwyciężymy szybciej i łatwiej, jeśli tylko z wcześniejszej wyciągniemy wnioski i naukę na przyszłość.

Staraj się nie popełniać ponownie tych samym błędów, zastanów się co było powodem kryzysu i unikaj takich sytuacji. Bądź mądrzejszy i ucz się na swoich błędach.

Wpływ krytyki i kryzysu na poczucie własnej wartości

Zarówno negatywna ocena naszej osoby, jak i niespodziewany kryzys najbardziej uderza w nasze poczucie własnej wartości. Sytuacje, w których jesteśmy krytykowani lub spotyka nas lawina nieszczęść, które doprowadziły do kryzysu, najdotkliwiej odczuwają osoby, których ocena własnej wartości jest bardzo niska.

Zdecydowanie łatwiej z takimi negatywnymi emocjami radzą sobie osoby, które są pewne siebie i wiedzą, że są wartościowymi ludźmi. Takie osoby potrafią zamienić krytykę na dobrą lekcję i pokonać kryzys stając się jeszcze silniejszymi.

Żeby lepiej radzić sobie z krytyką i kryzysami musisz przede wszystkim uwierzyć w siebie, stanąć przed lustrem i powiedzieć, jestem wartościową osobą, poradzę sobie, jestem silny!

Category : Bez kategorii

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *