Dlaczego odczuwamy lęk? Dlaczego ogarnia nas to paraliżujące uczucie, które nie pozwala nam normalnie funkcjonować? Każdy z nas ma swoje lęki, każdy się czegoś obawia. Nie musimy jednak poddawać się temu uczuciu i czekać aż całkowicie zawładnie naszym umysłem, a jego objawy odbiorą nam spokój i radość z życia. Nad każdym lekiem można zapanować, a nawet zminimalizować lub całkowicie wykluczyć jego objawy. Zobacz, skąd bierze się lęk i jak z nim walczyć.

Czym jest lęk

Lęk jest nieprzyjemnym stanem emocjonalnym, który  związany jest
z przewidywaniem nadchodzącego z zewnątrz lub pochodzącego z wewnątrz organizmu niebezpieczeństwa. Objawy, które towarzyszą uczuciu lęku to najczęściej:

  • niepokój
  • uczucie napięcia
  • skrępowanie
  • poczucie zagrożenia
  • przyspieszone bicie serca
  • nierówny, płytki oddech
  • pocenie się
  • drżenie ciała
  • nudności.

Warto podkreślić, że lęk nie jest tożsamy ze strachem. W odróżnieniu od strachu jest on procesem wewnętrznym,  nie związanym z bezpośrednim zagrożeniem lub bólem. Strach natomiast wywołany jest konkretnym zagrożeniem.

Dla przykładu, gdy oglądasz w telewizji jakiś straszny film o duchach
i boisz się, to odczuwasz lęk, bo przecież realnie nic ci nie zagraża, to tylko film, jednak gdy widzisz nadjeżdżający z dużą prędkością samochód ogarnia cię uczucie strachu, jest to bowiem rzeczywiste zagrożenie.

Skąd się bierze lęk

Lęk, który jak już wiemy nie jest realnym zagrożeniem tworzy się w naszych głowach. Zdaniem naukowców jest on skutkiem urazu narodzin, czyli już w momencie przyjścia na świat po raz pierwszy towarzyszyło nam to niemiłe uczucie. Nic dziwnego, narodziny nie są dla dziecka przyjemnym uczuciem, a raczej przerażającą i pełną lęku drogą, której towarzyszy ból. Przeciskanie się przez kanał rodny, bardzo głośne dźwięki otoczenia, intensywne, oślepiające światło, uczucie zimna i ciepła, które do tej pory były nieznane, a nawet swobodne leżenie, którego dziecko nie mogło doświadczyć w brzuchu mamy, na pewno nie można nazwać przyjemnym doświadczeniem. Te przeżycia psycholodzy nazywają urazem narodzin, a silne przykre emocje, które im towarzyszą stają się praprzyczyną lęku.

Uczucie lęku towarzyszy nam przez całe życie

Od dnia narodzin, aż do ostatnich dni naszego życia uczucie lęku towarzyszy nam niemal nieustannie. Poniekąd to rodzice uczą dziecko lęku, obawiając się cały czas o jego zdrowie, bezpieczeństwo i życie. Małe dzieci odczuwają bardzo silny lęk przed rozłąką z rodzicami, trochę większe obawiają się braku akceptacji innych i ta przyczyna lęku towarzyszy im aż do dorosłego życia, a nawet dłużej. Obawiamy się wielu rzeczy i nawet jeśli nie są one dla nas realnym zagrożeniem, to jednak to niekomfortowe uczucie lęku cały czas jest gdzieś obok.

Jak walczyć z lękiem

Pozbycie się swoich lęków wymaga czasu i dużo pracy nad sobą. Możesz jednak minimalizować ich objawy, starać się je kontrolować i nad nimi zapanować. Jak to zrobić?

  • Ureguluj oddech – to jedna z technik relaksacyjnych, która sprawdza się również w walce z lękiem. Gdy nachodzi nas uczucie lęku nasz oddech staje się płytki i przyspieszony, dlatego należy go uregulować. Kilka głębokich wdechów nosem i wydechów ustami, pozwoli nam się rozluźnić i zmniejszyć napięcie.
  • Zmierz się ze swoimi lękami – nie uciekaj od swoich leków, nic nie da jeśli będziesz oszukiwał sam siebie, że one nie istnieją. Każdy się czegoś boi, każdy mierzy się z sytuacjami, które go przerażają. Lęk to uczucie od którego nie da się uciec, wyprzeć się go, można jedynie starać się z nim walczyć
    i minimalizować jego objawy.
  • Myśl pozytywnie – jeśli odczuwasz lęk na widok pająków, to nie pogłębiaj tego uczucia wyobrażając sobie różne przerażające sytuacje z ich udziałem. Postaraj się przejąć kontrolę nad swoimi myślami i racjonalnie oceń sytuację i zagrożenie. Tworzenie najgorszych scenariuszy tylko pogłębi uczucie lęku. Postaraj się myśleć pozytywnie i przejąć kontrolę nad sytuacją.
  • Poproś o pomoc psychologajeśli sam nie potrafisz poradzić sobie
    z nawracającym i nasilającym się lękiem poproś o pomoc specjalistę. Rozmowa z psychologiem pomoże ci odnaleźć źródło twoich lęków i podpowie, jak sobie radzić z objawami, które generują. Dzięki pomocy specjalisty silne emocje wywołane przez lęki mogą się znacznie zmniejszyć, a nawet całkowicie zniknąć.

Przyznanie się do swoich lęków nie jest żadną słabością, to raczej pierwszy krok do ich pokonania. Nie pozwól, by uczucie lęku cię paraliżowało i coraz częściej powracało ze zdwojoną siłą. Zrób pierwszy krok i powiedz swoim lękom NIE!

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *